Jak działa katalizator?
We wnętrzu każdego katalizatora znajduje się blok katalityczny zbudowany z szeregi kanałów. Wielowarstwowa budowa katalizatorów składa się z powierzchni utlenionej, pośredniej oraz aktywnej, która odpowiedzialna jest za większość procesów utleniania i redukcji szkodliwych związków. Działania katalizatorów opiera się zatem na reakcji substancji zawartych w spalinach z pierwiastkami występującymi w katalizatorze.
Kiedy katalizator należy wymienić?
Katalizator to element eksploatacyjny, który zużywa się podczas standardowej eksploatacji pojazdu. W przypadku nowoczesnych katalizatorów żywotność szacowana jest na 80 tys. km, aczkolwiek praktyka pokazuje, że urządzenia te mogą być używane znacznie dłużej. Warto jednak pamiętać, że stary katalizator działa z mniejszą efektywnością, a więc jakość spalin po przekroczeniu wartości znamionowych określonych przez producenta staje się gorsza.
Co zrobić ze starym katalizatorem?
Stary i zużyty katalizator trzeba oddać do utylizacji. Schredder – skup złomu stalowego w Dąbrowie Górniczej zajmuje się recyklingiem katalizatorów, z których pozyskuje cenne surowce wtórne. Szczególnie wartościowe są monolity, czyli bloki katalityczne, które zawierają wiele poszukiwanych na rynku pierwiastków, takich jak pallad, platyna i rod.
Warto wiedzieć, że katalizatory dzielą się na ceramiczne i metalowe, które różnią się rodzajem bloku. Monolity metalowe są trwalsze, bardziej odporne na uszkodzenia i szybciej się nagrzewają, a więc pracują bardziej efektywnie. Skup katalizatorów przyjmuje zarówno całe katalizatory, jak i monolity. W przypadku monolitów ceramicznych wartość oceniana jest na podstawie zawartości metali szlachetnych po przeanalizowaniu spektrometrem. Cena na skupie zależna jest od aktualnych kursów giełdowych.
Najnowsze komentarze